اخبار دنیای دیجیتال, لوازم جانبی

راهنمای خرید قلم نوری

راهنمای خرید قلم نوری

 

مطمئناً وقتی برای بار اول سراغ خرید یک قلم نوری برای نقاشی دیجیتال یا هر کاربرد دیگری می‌روید با تعدادی حروف‌های اختصاری و اعدا ارقام مواجه می‌شوید یکی از این مجهولات LPI  هست.

شاید برای شما کمی مبهم باشد که LPI در قلم دیجیتال به چه معناست و همین‌طور دانستن آن برای شما مهم باشد! بنابراین بیایید تا مختصری ازLPI را برای شما بازگو کنیم.

مقدار LPI در قلم نوری به شما می‌گوید که چه تعداد خط (یا ردیف)، نقطه در یک اینچ از صفحه نمایش یا تبلت شما وجود دارد.

این درواقع کیفیت مانیتور یا صفحه نمایشگر تبلت شمارا نشان می‌دهد و این عدد هرچه بالاتر باشد کیفت هم به همان نسبت بالاتر می‌رود.

  • اما در قلم نوری خطوط نمایشگر نداریم در عوض شما این خطوط را در هنگام ترسیم به وجود می‌آورید. به‌عبارت‌دیگر LPI را می‌توان به میزان نقاط یا خطوطی که در یک اینچ از طرحی که با قلم رسم می‌کنید نسبت داد.

بنابراین هرچه میزان LPI  در قلم نوری بالاتر باشد کیفیت کارتان هم در ابعاد بزرگ بالاتر می‌رود.

– بهترین مقدار LPI  قلم نوری برای نقاشی دیجیتال

معمولاً بهترین مقدار LPI : 5080  به بالاست.

در تصویر زیر تعداد خط‌ها در یک اینچ را مشاهده می‌کنید، همان‌طور که مشهود است هر چه تعداد خط‌ها بیشتر می‌شود کیفیت و تراکم نقاط بیشتر می‌شود و خروجی کار وضوح بسیار بالاتری خواهد داشت .

  • RPS سرعت انتقال اطلاعات در قلم نوری

هنگامی‌که به مشخصات یک قلم نوری در لیست آن نگاه می‌کنید، معمولاً شاخصه‌ای دارد  به نام  “حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ” که با RPS  گزارش می‌شود. بگذارید به گونه ایی واضح‌تر آن را شرح بدم.

زمانی که شما قلم دیجیتال‌تان را بروی سطح تبلت می‌کشید یا آن را فشار می‌دهید و یا فقط جابجایش می‌کنید اطلاعات بسیار زیادی باید به سیستم منتقل شود این سرعت انتقال لحظه ایی بسیار با اهمیت است. زیرا در همان لحظه که شما خطی بر روی تبلت می‌کشید باید با کمترین تأخیر بر روی مانیتور پدیدار شود. تا شما بتوانید به سرعت خطوط بعدی خود را ترسیم کنید تأخیر در این امر باعث ایجاد حسِ نارضایتی و کاهش عملکرد شما در کارتان خواهد شد.

– بهترین مقدار RPS برای طراحی با قلم نوری

بیشتر قلم‌های نوری پیشرفته و  مدرن دارای سرعت انتقال  ۲۰۰+ RPS هستند که نسبتاً مناسب است. بنابراین – هرچه این رقم بالاتر باشد عملکرد شما هم بالاتر می‌رود.

سرعت انتقال داده‌ها را در یک واحد RPS در ثانیه معمولاً نشان می‌دهند، یعنی در هر ثانیه بیش از ۲۰۰ بار در ثانیه این اطلاعات از قلم نوری به سیستم شما از طریق کابل انتقال پیدا می‌کند. 

  • حساسیت به فشار Level

حساسیت قلم دیجیتال را نسبت به فشار تعیین می‌کند که اهمیت زیادی دارد و هرچه میزان لول بالاتر باشد دستگاه از حساسیت بیشتری برخوردار است. از این رو در قلم های نوری با حساسیت بالاتر شما می‌توانید از این لول بالا در کارهای با کیفیت‌تر و حساس‌تر بهره ببرید.

در بین بهترین قلم نوری برای نقاشی دیجیتال می‌توان ارقام لول پایین‌تر و بالاتری یافت اما همه این ها بسته به کار شما در بعضی از مشاغل ممکن است اصلاً برای شما اهمیتی نداشته باشد. مگر اینکه شما انتظار بالاترین سطح  و رندر باکیفیت را داشته باشید.

به‌طور کل هرچه قلم نوری Level بالاتری داشته باشد خطوط بهتر ترسیم می‌کند و وضوح کارتان بالاتر و خروجی نهایی طبیعی‌تر است.

– میزان حساسیت فشار قلم نوری

در بازار ایران در حال حاضر می‌توان میزان حساسیت فشار قلم نوری ۸۱۹۲ در اکثر قلم‌های موجود مشاهده کرد و این حد از لول میزان قابل قبولی است. (توصیه آرت تول توجه بیشتر به میزان حساسیت فشار قلم دیجیتال است).

قلم نوری مناسب تدریس ریاضی

هر قلم نوری که فشار قلم بالای ۸۰۰۰ داشته باشه برای تدریس ریاضی و یا هر درس دیگه ای و حتی امضای دیجیتال مناسبه، چون فقط برای نوشتن فرمول ریاضی یا مطالب دیگه استفاده می‌کنید ( و نه برای طراحی) یه قلم دیجیتال معمولی براتون کافی هست مثل قلم و صفحه دیجیتال xp-pen مدل Star G640 و Star G640S و قلم نوری هوئیون مدل HS64 که هم قلم دیجیتال خوب و هم ارزون قیمت برای این کار هستن و نیاز شما به نوشتن و حتی بیشتر تامین میکنن. بسته به بودجه تون مدل های بالا تر هم میتونید بگیرید اما مطمئن باشید این مدل کاربردی و خوبه. اما اگه میخواین بیشتر هزینه کنید و یه قلم نوری با کیفیت بگیرید قلم نوری xp pen deco pro که در ادامه مشخصات کامل توضیح میدیم میتونید تهیه کنید.

لطفا توجه داشته باشید قلم نوری Star G640  از اندروید(موبایل) پشتیبانی نمیکند و نیاز به کامپیوتر یا لپتاپ دارید (اگر کامپیوتر ندارید حتما توجه کنید در مشخصات قلم نوری پشتیبانی از اندروید نوشته شده باشد.)